Autoleer

Uit Leder-info.nl

(Verschil tussen bewerkingen)
Ga naar: navigatie, zoeken
(Ferrari)
(Ferrari)
Regel 237: Regel 237:
</p>
</p>
<p align=center>
<p align=center>
-
'''''Foto 1 en 2:''' Leren Ferrari stoelen'' - '''''Foto3:''' Ferrari Mondial''<br></p>
+
'''''Foto 1 en 2:''' Leren Ferrari stoelen'' - '''''Foto 3:''' Ferrari Mondial''<br></p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>

Versie van 11 sep 2014 om 14:58

Leer wordt al in auto's verwerkt zolang als voertuigen met motoren bestaan. Vroeger werden koetsen met leer bekleed en dat is naadloos over gegaan naar met leer beklede gemotoriseerde voertuigen. In het begin waren de ((Bezüge)) plantaardig gelooid runder leer zonder verf, die zoals een (paarden)zadel doormiddel van oliën en vetten geiïmpregneerd werden.


Oldtimer-001.jpg Oldtimer-002.jpg

Oldtimer met veel Patina


Maar het eerste kop- of oppervlakte geverfde glad leer werd al heel vroeg gebruikt. Het geverfde oppervlak maakt het leer beter bestand tegen het weer en vuil. In de jaren '70 tot '80 was dit soort leer de standaard. Men herkend het geverfde plantaardig gelooide leer aan een bruine onderkant. In die tijd ontstond ook het enige, algemeen bekende, autoleer merk: Connolly. Dit bedrijf had als handelsmerk hoogwaardige plantaardig gelooide leren auto interieuren.

Na deze periode werd plantaardig gelooid leer in korte tijd verdrongen door met chroom gelooid leer. Tegenwoordig vind je eigenlijk geen plantaardig gelooid leer meer in het auto interieur terug. Er zijn echter merken, zoals Audi, die synthetisch looien verkiezen boven chroom gelooid leer. Dit verschil is niet te herkennen.

De auto industrie toetst haar leer erg nauwkeurig. Er zijn oneindige aantalen parameters waar modern autoleer aan moet voldoen. Elke fabrikant heeft daarnaast weer zijn eigen testnormen. Onder andere de volgende parameter worden getoetst: lichtechtheid, kleurvastheid bij wrijving, gedrag bij permanente vouwen, afwerking van de hechtingen, treksterkte, waterdoorlaatbaarheid, ontvlambaarheid, hoe het voelt, hoe het reageert op weersverandering, glansgraad, geur, enzovoorts. Als gevolg van deze strenge testen is de kwaliteit van autoleer erg uniform. Autoleer is vrijwel altijd eenkleurig, oppervlakte geverfd, leer.

Hoewel het meeste autoleer erg uniform is, zijn er toch een aantal uitzonderingen en bijzonderheden tussen de afzonderlijke fabrikanten. Hieronder zal op enkele bijzonderheden (de informatie is niet compleet) verder ingegaan worden.

Inhoud

Audi

Het leer in auto's van Audi is chroomvrij gelooid en zonder lossingsmiddel ((zugerichtet)). Hetzelfde geldt voor het huidige leer van Volkswagen en Porsche. Het anilineleer met open poriën van de Audo RS6 is een uitzondering. Leer met open poriën is zeer kwetsbaar en vind je daarom zelden terug in het auto interieur.

In een Audi kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:

  • Kodiak
  • Valcona

Een fijn Nappaleer die slechts een zeer lichte ((leichte Zurichtung aufweist)). Het voelt heel zacht en natuurlijk, maar is ook zeer gevoelig voor omgevingsinvloeden en daarom niet geschikt voor in cabrio's.

  • Vienna

Een chroomvrij gelooid ((gedecktes leder)) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A3).

  • Volterra

Een chroomvrij gelooid ((gedecktes leder)) dat volledig is geverfd en niet zal verbleken (bijvoorbeeld toegepast in de A4).

  • Nappaleer


Autoleder-Audi-Classic-Line.jpg Autoleder-Audi-Coupe-Typ-81.jpg

Links: Audi Classic Line met contrasterende biezen - Rechts: Audi Coupé uit 1981

Autoleder-Audi-RS6-2003.jpg Autoleder-Audi-TT-2007.jpg

Links: Audi RS6 met Anilineleer - Rechts: Audi TT uit 2007

 

BMW

In auto's van BMW kunt u onder andere de volgende leersoorten aantreffen:

  • Montana:

Het Montanaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Nasca:

Het Nascaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Dakota:

Het Dakotaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Bison:

Het Bisonleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. Het BMW Bisonleer is niet te verwarren met BMW Buffelleer.

  • BMW-Buffelleer:

Het BMW-Buffelleer is leer van de waterbuffel en was oorspronkelijk leer met open poriën. De nieuwste generatie BMW buffelleer wordt vanwege de sensitiviteit ook gepigmenteerd.

  • Monza:

Het Monzaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer.

  • BMW-Nappa:

Het BMW-Nappaleer is een gepigmenteerd leer met een natuurlijk reliëf. In tegenstelling tot bij alle andere BMW leer is het reliëf niet gestempeld. Daarom is ook de pigmentlaag op het leer kleiner dan de leersoorten die gestempeld zijn.

  • Lavalina (Alpina):

Het Lavalinaleer van BMW is ook een Nappaleer.

  • Cinghalino:

Cinghalino (italiaans voor: "biggetje") is een leersoort in BMW's waarin de poriën van wild zwijnenleer nagemaakt is.


BMW is een merk waarvan het leer verschillende soorten reliëf heeft.

BMW-Autoleder-Bison.jpg BMW-Autoleder-Dakota.jpg BMW-Autoleder-Kansas.jpg

BMW-Autoleder-Klassik.jpg BMW-Autoleder-Merino.jpg BMW-Autoleder-Montana.jpg

BMW-Autoleder-Nappa.jpg BMW-Autoleder-Nasca.jpg BMW-Autoleder-Highleder.jpg

Leer met runderstructuur met de namen "Bison", "Dakota", "Kansas", "Klassik", "Merino", "Montana", "Nappa", "Nasca", "Highleer"


BMW-Autoleder-Chameleon.jpg BMW-Autoleder-Cinghalino.jpg BMW-Autoleder-Cobra.jpg BMW-Autoleder-Mosaico.jpg

BMW-Autoleder-Oregon.jpg BMW-Autoleder-Pablo-02.jpg BMW-Autoleder-Exclusive.jpg BMW-Autoleder-Unbekannt.jpg

"Exotische" structuren met de namen "Chameleon", "Cinghalino", "Cobra", "Mosaico", "Oregon", "Pablo", "Exclusiv", (de naam van de laatste structuur is onbekend)


Bueffel-004.jpg Bueffelspeckig.jpg BMW-Bueffelleder-03.jpg

Bueffel2.jpg BMW-Bueffelleder-04.jpg

BMW-Bueffelleder-02.jpg BMW-Bueffelleder-01.jpg

BMW-Buffelleer. Typisch zijn de vervagingen en vlekgevoeligheid. Op de laatste foto ziet u gepigmenteerd Buffelleer.


Bmwz1.jpg BMW-Z1-05.jpg BMW-Z1-03.jpg

BMW-Z1-02.jpg BMW-Z1-01.jpg BMW-Z1-04.jpg

Z1 stoel met grijze Nubuck en camouflageleer.


BMW-Autoleder-Leatherette-S.jpg BMW-Flechtung-02.jpg

BMW-Flechtung-E30-Cabrio-19.jpg BMW-Flechtung-E30-1991.jpg

Nog een bijzonderheid: een overtrek van weefsel uit stof en leer stroken. De grijze overtrek komt uit een E30-Cabrio uit 1991.


BMW-E3-1975.jpg BMW-01.jpg BMW-E46-Leder-Individual.jpg BMW-e38-2001.jpg

BMW-Alpina.jpg BMW M5 1999.jpg BMW Z3.jpg BMW-X3-Pearlpoint-Pearl.jpg

Uit onze fotocollectie: BMW-E3 uit 1975, oude BMW, BMW E46 Leer Individual, BMW E38 uit 2001, BMW Alpina, BMW M5 uit 1999, BMW Z3, BMW X3 Pearlpoint-Pearl leer textiel mix.

 

Cadillac

Typisch Amerikaanse royale bekleding.

Cadillac-Fleetwood-1963.jpg Cadillac-1972.jpg Cadillac-Eldorado-Mallorca.jpg

Foto 1: Cadillac Fleetwood uit 1963 - Foto 2: Cadillac uit 1972 - Foto 3: Cadillac Eldorado

 

Citroën

Ook Citroën heeft zijn eigen "creaties"

Citroen-CX-Prestige-Turbo2-.jpg Citroen-CX.jpg

Foto 1: Citroën CX Prestige Turbo 2 uit 1988 - Foto 2: Citroën CX (onbekend bouwjaar)

 

Citroen-vorne-DS-1968.jpg Citroen-hinten-DS-1968.jpg

Citroen-Tuerverkleidung-DS-.jpg Sitze-Citroen-DS-1972.jpg

Foto 1 tot 3: Citroën DS uit 1968 - Foto 4: Stoel Citroën DS uit 1972

 

De Citroën DS hebben we al vaker gezien met tweekleurig bruin leer. Dit leer heeft veel weg van "Natur Antik" of "Cognac Zweiton" van Mercedes. De achtergrond van het leer heeft een heldere middelbruine kleur en op de voorgrond ziet u roodbruine "stippen". Vaak valt dit pas op als u nogmaals goed kijkt. Bij kleurcorrecties en reparaties van dit type leer moet hier rekening mee gehouden worden.

 

Zweiton.jpg

Tweekleurig leer van een DS.

Ferrari

Andere landen, andere stoelen. Hier ziet u de Italiaanse stijl.

Ferrari-001.jpg Ferrari-002.jpg Ferrari-Mondial.jpg

Foto 1 en 2: Leren Ferrari stoelen - Foto 3: Ferrari Mondial

 

Mercedes

Die Marke Mercedes hat eine besonders lange Tradition bei den Lederbezügen. Auf alle Details kann in diesem Rahmen nicht eingegangen werden. Aber jeder Oldtimersammler, der die Marke Mercedes mit im Blick hat, kennt die Flechtnarbe oder die Ausstattung Cognac Zweiton. Im allgemeinen gilt das Leder von Mercedes als hochwertig und strapazierfähig.

In Fahrzeugen der Marke Mercedes finden sich unter anderem folgende Lederarten: Classic, Catania, Designo (Sonderausstattung, ein- oder mehrfarbig, meist auffällig), Lugano, Monza, oder Nappa.


Mercedes-Leder sind gelegentlich perforiert oder geprägt, bekannt ist hier die Mercedes-Flechtnarbe.

Mercedes-Flechtnarbe-001.jpg Mercedes-SL129-1995-perfori.jpg Mercedes-Kunstleder-Perfora.jpg

Bild 1: Die Mercedes Flechtnarbe ist eine Prägung - Bild 2: Mercedes SL129 von 1995 mit einer ungewöhnlichen Lochperforation -
Bild 3: Mercedes Artico Kunstleder mit einer Lochperforation

 


Im Maybach von Mercedes gibt es Ausstattungsvarianten, wo das Armaturenbrett und Verkleidungsflächen mit Nubukleder bezogen sind. Diese Lederart taucht bei Fahrzeugen sonst nur beim Z1 von BMW auf. Es ist ein empfindliches Leder und daher selten anzutreffen.

Maybach-Nubuk-001.jpg Maybach-Nubuk-002.jpg

Bild 1: Im Maybach ist das Armaturenbrett auch im Bereich der Schlüsselmulde aus Nubukleder - Bild 2: Nubuk auch beim Handschuhfach

 


Mercedes hat auch eine Tradition im Kunstleder. Das MB-Tex, inzwischen unter dem Namen Artico, hat einen guten Ruf und hat sich bei Taxis über Generationen als robust bewährt. Bei der Ausstattung "Twin" von Mercedes handelt es sich um eine Kombination von Echtleder und Kunstleder. Meist sind bei den Vordersitzen die Sitz- und Rückenflächen aus Leder, aber die Flanken und die Rücksitze komplett aus Kunstleder. Diese Ausstattungsvariante ist günstiger als komplettes Leder.

Eine Sonderserie von Mercedes hatte ein besonderes Muster bei der Einfärbung. Diese Variante ist aber selten.

Mercedes-Benz E500 LIMITED.jpg Mercedes bunt01 0306.jpg

Bild 1: Mercedes E500 Limited mit einem ungewöhnlichen Design - Bild 2: Auch in grau erhältlich

 

Der sogenannte "Cognac-2-Ton" oder auch "Natur-Antik" genannt, gelebte Tradition.

Mercedes-zweiton-002.jpg Mercedes-zweiton-001.jpg

Bild 1: Der Zweifarbeffekt gut erkennbar - Bild 2: Mit den Jahren verschwinden die rötlichen Punkte

 


Mercedes mit Patina und Charme.

Mercedes-190-SL.jpg Mercedes-Ponton.jpg

Bild 1: Mercedes 190 SL - Bild 2: Mercedes Ponton - Das englische Wohnzimmer

 


Mercedes Modern.

Mercedes-Benz-SLK-2000.jpg Mercedes-SLK.jpg Mercedes-SLK-230-1999.jpg

Bild 1: Mercedes SLK von 2000 - Bild 2: Mercedes SLK - Bild 3: Mercedes SLK 230 von 1999

 

Opel

Der Opel nicht ganz so auffällig:

Opel-Omega-A-3000-1988.jpg Opel-Calibra-1994.jpg

Bild 1: Opel Omega A 3000 von 1988 - Bild 2: Opel Calibra von 1994

 

Porsche

Porsche stand schon immer für sportliche Lederausstattungen.

Porsche-964.jpg Porsche-Carrera-4-2000-mode.jpg Porsche-Cabrio.jpg

Bild 1: Porsche 964 - Bild 2: Porsche Carrera 4 von 2000 - Bild 3: Porsche Cabrio

 


Porsche hatte neben den Amerikanern auch den Mut, Metallikleder anzubieten.

Porsche-Metallik-02-2008.jpg Porsche-Metallik-08-2009.jpg

Bild 1: Sondermodell mit Metallikleder - Bild 2: Verschiedene Metallikleder kombiniert

 

Rolls-Royce

Rolls-Royce, das Wohnzimmer in Leder

Rolls-Royce-01.jpg Rolls-Royce-Corniche.jpg

Bild 1: Rolls-Royce - Bild 2: Rolls Royce Corniche

 

Volkswagen

VW mit buntem Golf-Tournier

VW-Golf-1-Cabrio.jpg VW Golf 1997.jpg VW-Golf-Aigner.jpg

Golf-001.jpg Golf-III-GTI-Color-Concept-.jpg VW-Golf-V-R32.jpg Golf-4-mit-Recaro-Volleder.jpg

Bild 1: Golf I Cabrio - Bild 2: Golf von 1997 - Bild 3: Golf "Aigner - Bild 4: Golf - Bild 5: Golf III GTI Color Concept - Bild 6: Golf V R32 - Bild 7: Golf IV mit Recaro Volleder


Der Touareg mal "Individual"

VW-Touareg-002.jpg VW-Touareg-001.jpg

Bild 1 und 2: Im Touareg mit der Indiviual-Lederausstattung ist ein Mix aus pigmentiertem und Semianilinleder verarbeitet

Volvo

Volvo mit eigenem Design

Volvo-Coupe-Bertone-1991.jpg Volvo-Bertone.jpg

Volvo Coupe Bertone von 1991

 

Wiesmann

Wiesmann im vollendeten Design...

Wiesmann Roadster-001.jpg

Anilinleder traumhaft verarbeitet

 

Filme zur Reinigung, Reparatur und Pflege von Autoleder

Filme über die Autoleder: Farbe auffrischen - Rissreparatur - Auffrischung und Brüche - Altes Leder weicher machen und pflegen



Anleitungen zur Reinigung, Reparatur und Pflege von Autoleder

Fragen Sie uns bei Lederproblemen! Lederzentrum-Logo2-2010-11.jpg WWW.LEDERZENTRUM.DE


Copyright Fotos, Filme und Texte © www.leder-info.de

Persoonlijke instellingen